Coneix el projecte
A l’Escola Thau Barcelona tenim el gran privilegi de poder gaudir d’una gran varietat d’espais verds. Situats a tocar de Collserola, ens sentim amb la responsabilitat d’aprofitar-ho i integrar-ho al màxim dins les situacions d’aprenentatge de totes les àrees i totes les edats, per treballar valors com el respecte, la convivència i l’empatia, així com l’ecologia i la sostenibilitat. És per això que el projecte Fent Verd agafa embranzida i arranca un curs 2024-2025 amb molta il·lusió i molts projectes nous.
Ens acompanyeu en aquesta aventura?
Som-hi!
Origen
Va ser al curs 2015-2016, fa gairebé 10 anys, que va néixer el projecte Fent Verd a mans d’en Marcos Martínez, mestre d’educació física a primària i secundària, i un grup d’alumnes de 5è de primària que tenien ganes de cuidar els espais verds de l’escola. Van començar amb diverses tasques de manteniment al Bosquet i altres iniciatives interessants. Ja al curs següent, amb l’ajuda de l’Ana de Casacuberta, mestra de plàstica d’infantil, van dissenyar el que és actualment el logotip del projecte.
Per què Fent Verd?
Aquest projecte és una gran oportunitat per treballar molts aspectes importantíssims de la vida i trobar solucions a problemes reals que ens puguem trobar a l’escola mateix. És una manera d’aportar entusiasme i esperança per al futur del nostre alumnat, el qual sembla que moltes vegades té més clars quins temes són els vertaderament importants avui en dia que no pas nosaltres, els adults. És per això, que treballant amb el verd de l’escola i tota la vida que l’envolta, guanyem més consciència sobre la connexió de la nostra salut amb la de la Terra.
Redisseny
El curs 2023-2024, el projecte va passar per un canvi de coordinació. En Pol Gelpí, mestre d’anglès a primària, va cursar el Certificat de Disseny en Permacultura, i el projecte va passar a estructurar-se segons les tres ètiques d’aquesta. La Permacultura és un sistema de disseny d’hàbitats humans en harmonia amb la natura. Gràcies a les tres ètiques i als més de 12 principis en la que es basa, es poden arribar a dissenyar des de cases, granges i ecosistemes a, simplement, projectes com el que es pot fer en una escola.
El redisseny del projecte va començar per l’etapa primària. Allà cada cicle es va centrar en una de les tres ètiques, les quals són cuidar la terra, cuidar les persones i compartir de manera equitativa els recursos, tot i que a l’escola els vam reformular una mica per adaptar-los a la realitat del centre. Així doncs, a cicle inicial l’objectiu és el de cuidar la terra i les plantes, a cicle mitjà és el de cuidar els éssers vius i a cicle superior és el de cuidar l’escola i el planeta. A més a més, cada curs té el seu propi projecte que està connectat als altres cursos i projectes, ja sigui pels recursos utilitzats o per la collita, els coneixements adquirits i el producte final.
L'hort
1r de primària
A cicle inicial ens centrem en aprendre (i també desaprendre) com s’ha cuidar correctament el sòl. Aprendre a tractar-lo com a un ésser viu, ja que s’ha demostrat que hi ha més vida en una cullerada de sòl fèrtil que persones a la Terra.
Així doncs, a 1r fem el projecte de l'hort, on els alumnes utilitzen encoixinat de palla, fulles seques o fins i tot cartró, per protegir la terra dels rajos del sol i del vent. Així també evitem l’evaporació de l’aigua de reg i estalviem aigua.
A l'hort hi cultivem sobretot cultius ràpids com l’enciam i el rave, i són els alumnes d’infantil qui més se’n beneficien perquè ho tenen a la seva zona de pati. Només cal sortir un dia solejat de primavera per veure com aprofiten el bon temps per anar-hi a fer treballs artístics o, fins i tot, a cuidar-lo.
Els horts urbans
2n de primària
A 2n fem els horts urbans, on aprenem a cultivar en jardinera i continuem aplicant els coneixements apresos a 1r de com cuidar la terra. A més, aprenem que per aprofitar millor l’espai, els cultius es poden associar. Però no de qualsevol manera! Hi ha associacions beneficioses i d’altres de perjudicials. Aquí, un dels objectius és el d’aprofitar l’aigua sobrant de la cuina per regar aquestes jardineres i així no caldrà gastar-ne més.
El projecte dura ben bé dos trimestres perquè puguin veure el cicle complet de moltes de les verdures que mengem. Amb l’objectiu final de, no només menjar-ne la collita, sinó també collir-ne les llavors per regalar-les als alumnes de 1r que el curs següent hauran de fer aquest bonic projecte.
Les plantes medicinals
3r de primària
A cicle mitjà posem la mirada en els éssers vius en general. Per això treballem amb tot de plantes que són beneficioses per un o per múltiples motius.
A 3r el projecte va sobre les plantes medicinals. Cultivem diverses plantes medicinals de cultiu anual per collir-ne les llavors a final de curs i tancar el cicle per regalar-les als alumnes de 2n per sembrar al curs següent. Així també aprenem que hi ha plantes que duren només una temporada.
Les cultivem en jardineres aprofitant els coneixements adquirits a 2n amb els horts urbans. Aquestes plantes, no només són medicinals per als humans, sinó també molt beneficioses pels pol·linitzadors.
Les plantes aromàtiques
4t de primària
A 4t tenim un racó d’aromàtiques en un espai del pati. Allà hi ha plantades diverses aromàtiques llenyoses perennes amb les quals fem esqueixos per propagar-les i acabar plantant-les en altres espais com poden ser les jardineres d’infantil, l'hort, el Bosquet o d’altres. Cadascuna d’aquestes plantes té diversos usos culinaris i medicinals, així com múltiples beneficis pels pol·linitzadors i també per repel·lir plagues a l’hort. Aquest projecte acaba amb una explicació dels coneixements adquirits per part dels alumnes de 4t a un altre curs, com pot ser I5.
Així doncs, amb cicle mitjà s’aprèn a cuidar els éssers vius, però també dues maneres de propagar les plantes: amb les llavors o per esqueix.
El compostatge
5è de primària
Per últim, a cicle superior es comença a veure the big picture, que diuen els anglòfons. Es comença a pensar en el conjunt de l’escola i més enllà.
A 5è s'aprèn sobre el compostatge aprofitant les restes vegetals de la cuina, i així reduint els residus produïts a l’escola. El compost resultant s’acaba portant als espais de l’escola que més ho necessitin. Però a més, a 5è es crea l’equip de voluntaris i voluntàries de Fent Verd, fent honor als alumnes de 5è que van iniciar el projecte amb en Marcos. En algunes estones de pati, aquest grupet d’alumnes i el coordinador, van a fer feines de manteniment o de preparació per ajudar a què la resta de petits projectes puguin tirar endavant quan toca.
L'hort holístic
6è de primària
A 6è es veu el sentit de tot plegat en un projecte molt inspirador anomenat hort holístic.
En un petit racó del pati que estava molt sec i compactat, s’hi va començar a treballar per regenerar i millorar la fertilitat de la terra. Allà hi tenen cabuda els coneixements de tota la resta de projectes de l’etapa primària. Així doncs, un alumne que comenci amb el projecte de 1r de primària i arribi a 6è, haurà treballat el sòl, les plantes, les associacions de cultiu, les plantes beneficioses, com propagar-les i el compostatge, fent possible crear un hort que ho englobi tot, és a dir, un hort holístic.
Fent Verd és un projecte d’escola i és per això que també hi ha projectes molt inspiradors a secundària, com l’Hort Terapèutic de la Vall d’Hebron, on alumnes de 3r d’ESO van a ajudar a cuidar l’hort urbà a pacients amb lesions medul·lars entre d’altres problemàtiques; les jardineres d’infantil amb els seus projectes diversos que van sorgint segons els interessos de l’alumnat, i un futur projecte de disseny permacultural per regenerar i augmentar la biodiversitat i resiliència del Bosquet en el qual hi podrà participar tothom i esperem poder presentar molt aviat.
Acompanyeu-nos en aquesta gran aventura de la que ben segur, el nostre alumnat en tindrà molt bons records quan siguin grans i, per què no, algun o alguna d’elles arribarà a aconseguir coses molt importants per cuidar i sanar la nostra mare Terra.